Nieuws: 22 Jan 2018

" alt="">

10 tips voor meer beweging tijdens je werk

Meer bewegen zit ongetwijfeld bij de goede voornemens die u dit jaar hebt gemaakt. Net als alle vorige jaren, want het is een van de lastigste om vol te houden. Niet dat u niet wilt of lui bent. Maar het komt er te vaak niet van. Dus blijft het bij een verloren halfuurtje joggen, op zondagochtend. Dat is niet voldoende. Bewegen moet elke dag. Gelukkig kan het, net als tussendoortjes, ook tussen veel activiteiten door.

Een groot deel van de dag ben je aan het werk, op kantoor of ergens anders. Vaak betekent dit veel uren achter een bureau en weinig beweging. De risico’s daarvan blijken groot te zijnZweedse onderzoekers stelden in 2014 al vast dat lang zitten het risico op hart- en vaatziekten, obesitas, diabetes en kanker met 50 procent verhoogt. Maar ook onderzoek van consulent Office Angels bij meer dan duizend Britse kantoormedewerkers liet zien dat rond  63 procent van de medewerkers op kantoor brengt minstens zes uur per dag achter zijn bureau door. Bijna de helft verlaat het kantoor gedurende de hele dag niet.

Half uurtje zondagochtend?

Schrikbarend is dat het gezondheidsrisico nauwelijks minder wordt bij wekelijks sporten en/of bewegen. De oplossing is om dagelijks minder te zitten en meer in beweging te zijn. Op het werk, thuis of waar dan ook. Hoe doe je dat? Deze 10 tips tonen aan hoe makkelijk het is:

  • Loop naar collega’s in plaats van een mail te sturen. Contact met collega’s blijkt daarnaast ook nog eens gelukkiger te maken;
  • Gebruik een kleine beker of glas zodat je meer moet lopen om hem te vullen;
  • Haal altijd zelf drinken en laat dit niet door collega’s doen;
  • De lunchpauze op het werk is een prima gelegenheid om, samen met collega’s, even de benen te strekken. Bij voorkeur doet u dat buiten de deur.
  • Neem de trap in plaats van de lift of roltrap (ja, ook als je omhoog moet!)
  • Ga op een andere verdieping naar het toilet;
  • Sta op en loop weg als je gaat bellen. Dit is bovendien voor je collega’s ook aangenamer, zo hoeven ze niet alle gesprekken te horen.
  • Schaf een bewegingsmeter aan en meet de hele dag door je activiteit en hoeveel calorieën je verbrandt. Ga uitdagingen hierover aan met collega’s, dat werkt extra motiverend. Vergeet niet om tussendoor nog wat te werken.
  • Google eens op ‘workouts achter bureau’ en je vindt handige oefeningen die je onopvallend kunt doen;
  • Fiets of loop naar je werk. Is de afstand iets te groot? Denk dan eens aan een elektrische fiets of stap een station eerder uit de bus en loop de rest.

Vooral staffers zijn plakkers

Bij de afdelingen Sales, Media, Marketing (60 procent) en Financiën (54 procent) is het grootste aandeel medewerkers aan zijn bureau gebonden. Daarnaast blijkt 21 procent van de ondervraagden werk mee naar huis te nemen, terwijl 32 procent geregeld overwerkt. Dat dreigt volgens de onderzoekers echter te leiden tot ongelukkige, overwerkte en minder tevreden werknemers, wat uiteindelijk een negatieve impact heeft op de productiviteit. Ook lunchen doet tweederde van het kantoorpersoneel gewoon achter het bureau. Met name in de juridische sector gebeurt dat, daar werkt 90 procent gewoon door tijdens het eten. Door meer te bewegen blijf je niet alleen langer gezond en fit. Je voelt je gelukkiger, je bent actiever en alerter. Daar heb je niet alleen zelf baat bij, maar de werkgever zeker ook.

Bron: Overduurzameinzetbaarheid.nl