Nieuws: 22 May 2017

" alt="">

Nooit meer een chagrijnige collega

We zijn allemaal wel eens chagrijnig, maar soms slaat het bij die ene collega net even iets te vaak door. Wat kun je doen om een positieve sfeer op de werkvloer te creëren en daarmee het humeur én de productiviteit van iedereen te verbeteren?

In no-time een rothumeur

Stel je voor. Een gewone maandagochtend bij de koffieautomaat. Naast je staat een collega. Jullie maken een praatje, gewoon over wat alledaagse zaken. Als je weer aan je bureau zit, voel je dat je humeur enorm gekelderd is. Je was opgewekt op kantoor gekomen, maar die vijf minuten bij de koffieautomaat hebben je ongelooflijk chagrijnig gemaakt. En je moet de hele dag nog.

Humeuren zijn besmettelijk

We leven nu eenmaal niet op geïsoleerde emotionele eilanden. We pikken feilloos de stemming van anderen op. Door hoe hun stem klinkt, de woorden die ze gebruiken en de manier waarop ze bewegen. Meestal ben je je er niet eens van bewust. Maar of je het nu wilt of niet, je wordt ermee geïnjecteerd, besmet zou je kunnen zeggen. Het slechte (of goede) humeur van iemand anders kan zomaar op je over slaan.

Daniel Goleman, de godfather van de emotionele intelligentie, zei het zo: ‘net als meeroken, kan het lekken van emoties een passant tot slachtoffer maken van iemands giftige staat van zijn.’

Wij zijn geen puur rationele wezens

Je kunt de hele dag nog zo je best doen om verstandig te zijn en verstandige beslissingen te nemen. Maar de realiteit is dat wat we doen en denken vooral gebaseerd op hoe we ons voelen. Op onze stemming dus. Emoties zijn aanwezig in alle relaties die we hebben. Met collega’s, onze baas en medewerkers. In deadlines, projecten, beoordelingsgesprekken en sollicitatiegesprekken. Emoties zorgen voor meer of minder werkmotivatie, en zijn cruciaal in leiderschap.

Onze emoties begrenzen of verrijken ons in wat we kunnen bereiken. Frustratie kan leiden tot opgeven. Boosheid kan aanzetten tot terugvechten. Elke stemming bereidt je voor op een specifieke handelswijze en doet de deur dicht voor andere acties.

Als je wilt floreren – dus het beste uit jezelf halen – is het daarom belangrijk dat je je bewust bent van hoe je in je vel zit. Dan kun je de invloed ervan op je handelen en denken veranderen en zelfs stoppen als je dat nodig vindt. En voorkomen dat je anderen besmet met jouw chagrijnige stemming.

Hoe is het humeur van jullie team?

Teams bestaan uit mensen. Precies daarom zijn ze ook onderhevig aan stemmingen. Positieve en negatieve. Bovendien is het humeur van een team ontzettend besmettelijk. Volgens organisatiepsychologen gaat het delen en verspreiden van emoties zelfs zover dat elke werkruimte zijn eigen groepsemotie kan ontwikkelen. Die ‘groepstoon’ wordt dan uitgedragen door het hele team.

Misschien heb je weleens meegemaakt dat een leidinggevende de vergaderzaal binnenkwam met voelbaar slecht humeur. En dat vervolgens binnen enkele minuten alle aanwezigen besmet waren. Moet je voorstellen wat er gebeurt als iedereen naar z’n werkplek terugkeert en daar dat negativisme verder verspreidt.

Positieve teamsfeer leidt tot prachtresultaten

Een positief teamhumeur is een prachtig middel om tot grote werkprestaties te komen. Het is dus wijs om in teams niet alleen aandacht te schenken aan wat er concreet wordt gezegd of gedaan, maar ook aan de gevoelens die een rol spelen. Zeker als je teamleider bent, werkt jouw humeur besmettelijk op anderen. Je teamleden zien naar je op en volgen je voorbeeld.

Waarmee besmet jij je collega’s?

Die virusverspreiding begint bij jouw eigen floreren. Door te floreren, creëer je een positieve spiraal. Floreren versterkt zichzelf en werkt aanstekelijk. Wie samenwerkt met een florerende leidinggevende of collega wordt ‘besmet’ door zijn of haar drive en enthousiasme. Dus hoe meer jij floreert, hoe meer je teamleden floreren en hoe meer je team floreert. Welk virus verspreid jij elke dag op je werk? Een voedend, positief virus of een angstig, negatief virus?

Je kent vast het vlindereffect. Wanneer een vlinder z’n vleugels wappert kan het aan de andere kant van de wereld hard gaan waaien. Een kleine beweging met grote gevolgen. Eén zo’n krachtige vlinderslag kan ook genoeg zijn om een golf van positiviteit door een team te laten gaan. En een heel team een goed humeur te bezorgen.

Hoe je dat doet? Begin jullie werkoverleg gewoon eens met een leuke anekdote of een sterke grap. Dat breekt het ijs en zorgt voor een ontspannen sfeer. Er mag gelachen worden!

Welke actie ga jij – vandaag nog – nemen om een positieve draai aan je eigen humeur en dat van je teamleden te geven?

Bron: hrzone.nl