Nieuws: 23 Jul 2018

" alt="">

Preventie van burn-out: 10 tips voor een goede werk- en privébalans

Om burn-outs te voorkomen, kunnen organisaties maatregelen nemen die medewerkers helpen bij het vinden van een betere balans tussen werk- en privéleven.

Psycholoog Annita Rogier schreef het Handboek coachen bij stress en burn-out. Zij heeft bijna dertig jaar ervaring met het begeleiden van mensen met stress- en burn-outklachten. Zij zet tien tips op een rij om medewerkers te beschermen tegen burn-out:

  1. Voorkom dat medewerkers continu overwerken
  2. Laat managers zelf het goede voorbeeld geven
  3. Respecteer het privéleven van medewerkers
  4. Zorg bij verzuim voor vervangend personeel
  5. Maak stress bespreekbaar
  6. Vraag geen continue verandering van medewerkers
  7. Bied medewerkers cursussen aan over hoe ze stresssignalen bij zichzelf kunnen herkennen
  8. Bied cursussen aan om mensen weerbaarder te maken
  9. Stimuleer een gezonde levensstijl
  10. Informeer medewerkers over waar ze terecht kunnen met stressklachten

Rogier: “Burn-out treedt pas op na langdurige, vaak jarenlange roofbouw op het lichaam als gevolg van continue stress. Het lichaam staat daardoor onder voortdurende spanning en krijgt geen kans om voldoende te herstellen. Er ontstaan fysieke en mentale spanningsklachten. Vaak negeren medewerkers deze waarschuwingen. Ze nemen een pijnstiller en gaan dapper door met hun verplichtingen. Het lichaam zal zich dan aan het langdurig verhoogde stressniveau aanpassen, onder andere door meer cortisol aan te maken. Daardoor kun je langer doorgaan en voel je de pijn en andere stressklachten minder. Dat klinkt prettig, maar je lichaam kan dit verhoogde niveau niet oneindig lang aan. Je stort plotseling in: een burn-out is dan een feit.”

Bron: pwnet.nl