Nieuws: 02 Nov 2016

" alt="">

Zeven psychologische voordelen van lichaamsbeweging

Lichaamsbeweging bevordert de bloedsomloop en zuurstofvoorziening naar de hersenen. Dit zorgt ervoor dat de cognitieve functie ondersteunt wordt en dat leeftijdsgebonden achteruitgang vertraagd wordt.

De meeste mensen gaan naar de sportschool of doen aan lichaamsbeweging om hun uiterlijk te verbeteren. Wat nu als wij je zouden vertellen dat lichaamsbeweging ook hartstikke goed is voor de geest?

In dit artikel onthullen we enkele van de vele psychologische voordelen die lichaamsbeweging biedt. Blijf dus vooral doorlezen!

Lichaamsbeweging is gezond voor je geest
Ja, lichaamsbeweging biedt inderdaad een hoop psychologische voordelen, zoals het geheugen verbeteren, stress verlichten, angst loslaten en het leervermogen bevorderen, hoewel lichaamsbeweging ook nog een hoop minder bekende voordelen kan bieden.

Vandaag hebben we het over slechts zeven van deze voordelen, hoewel we heel goed weten dat er nog veel meer voordelen aan dit lijstje toegevoegd zouden kunnen worden.

Zou jij er een paar willen toevoegen? Zo ja, deel deze dan met ons!

1. Lichaamsbeweging maakt je gelukkiger
Tijdens het sporten scheidt je lichaam endorfines uit, neurotransmitters die jou euforisch en blij maken. Daarom is lichaamsbeweging streng aangeraden voor mensen die last hebben van depressie.

Ook als je last hebt van problemen met stress of angst kan lichaamsbeweging helpen om de spanning die je lichaam en geest volledig uitput los te laten. Hierdoor zal je in staat zijn te ontspannen en zal je beter slapen en productiever zijn in je dagelijkse leven.

2. Vergroot je zelfvertrouwen
Lichaamsbeweging zorgt ervoor dat je jezelf als gelukkiger en gezonder ziet. Dit is super goed voor je zelfvertrouwen, waardoor je jezelf meer zult waarderen.

Als je moeite hebt om jezelf te accepteren, begin dan te sporten! Hierdoor zul je jezelf in een ander licht zien en zul je je veel beter over jezelf voelen. Bovendien projecteer je hierdoor ook de beste versie van jezelf op anderen.

3. Verbetert je sociale relaties
Een beter beeld van jezelf hebben, gelukkiger zijn, jezelf leuk vinden en jezelf waarderen zullen allemaal helpen om je sociale relaties te verbeteren. Je zult meer vertrouwen in jezelf hebben en zelfverzekerder zijn, waardoor je makkelijker een hechtere band kunt opbouwen met anderen.

Daarnaast zul je gemotiveerd zijn om mee te doen aan groepsactiviteiten, teamsporten te beoefenen of een gesprek aan te gaan met iemand die je helemaal niet kent. Alleen maar omdat je jezelf goed en gezellig voelt.

Hierdoor zul je jezelf geweldig voelen en super positief ingesteld zijn.

4. Voorkomt cognitieve achteruitgang
Als je bang bent voor degeneratieve aandoeningen als Alzheimer, dan is het misschien behulpzaam om te weten dat lichaamsbeweging kan helpen om dit soort aandoeningen te voorkomen.

Daarom is het belangrijk om tussen je vijfentwintigste en vijfenveertigste levensjaar regelmatig te sporten. Jouw toekomstige zelf zal je hier hartstikke dankbaar voor zijn.

5. Helpt verslavingen onder controle te houden
Als je verslaafd bent aan een bepaalde drug, alcohol, tabak of iets anders, dan kan lichaamsbeweging helpen om deze verslaving onder controle te krijgen. Soms kan het er zelfs voor zorgen dat je in staat bent om volledig van je verslaving af te komen.

Hoe komt dit?
Verslavingen zijn nauw verbonden aan het hormoon dopamine. Tijdens het hebben van lichaamsbeweging scheidt het lichaam dit hormoon uit. Daarom is lichaamsbeweging hartstikke behulpzaam om verslavingen onder controle te krijgen.

6. Verbetert het geheugen
Lichaamsbeweging verhoogt de aanmaak van hersencellen in de hippocampus, cellen die verantwoordelijk zijn voor het leervermogen en het geheugen. Dit zorgt ervoor dat lichaamsbeweging kan helpen om het geheugen te verbeteren en je in staat stelt om dingen veel sneller op te pikken en veel effectiever te onthouden.

Een sedentaire leefstijl is daarentegen helemaal niet goed voor het geheugen.

7. Je zal veel productiever zijn
Misschien denk je dat lichaamsbeweging ervoor zal zorgen dat je voortdurend moe bent en daardoor minder goed zal presteren op je werk of bij het uitvoeren van andere taken en bezigheden. Niets is echter minder waar.

Lichaamsbeweging geeft je lichaam juist een hoop energie, omdat het, geloof het of niet, ervoor zorgt dat je de hele dag door actief bent. Hierdoor voorkom je inzakkertjes op je werk en blijft je aandachtsvermogen de hele dag scherp.

Heb jij momenteel een zittende leefstijl? Doe je regelmatig aan lichaamsbeweging? De voordelen die we in dit artikel hebben besproken, zijn slechts een paar van een hele lange lijst lichamelijke en psychologische voordelen die lichaamsbeweging kan bieden.

Als je jezelf slecht voelt of niet productief bent, bedenk dan eens of lichaamsbeweging wellicht zou kunnen helpen om deze problemen op te lossen. Soms kan zoiets simpels als een beetje lichaamsbeweging behulpzaam zijn bij een heleboel problemen.

Bron: gezonderleven.com