“Millennials, veelal jongeren geboren in de periode tussen 1980 en 2000, maken momenteel ongeveer een derde van de arbeidsmarkt uit; een aantal dat de komende jaren naar verwachting nog flink zal stijgen. Ze staan bekend om hun enthousiasme en zijn dus een groep om rekening mee te houden. Maar hoe kunnen organisaties deze bevlogenheid benutten om een optimaal rendement te behalen op de werkvloer? Wat vinden jongeren het meest belangrijk?
Volgens een recent onderzoek van adviesorganisatie Deloitte verwachten jongeren dat hun werkgevers aandacht schenken aan de impact die de bedrijfsactiviteiten hebben op de samenleving. Ze streven naar een tastbare, positieve invloed van leiders en managers, maar zouden zich nog onvoldoende herkennen in hun prioriteiten. Driekwart van de ondervraagden vindt dat bedrijven vooral focussen op hun eigen agenda, in plaats van het maatschappelijk belang voorop te plaatsen. Dit is een doorn in het oog van veel werkende jongeren.
Daarnaast zouden millennials op zoek zijn naar stabiliteit en een ‘eerlijke verdeling’ van de bedrijfsomzet, een toereikend salaris dus. Ton Wilthagen, hoogleraar arbeidsmarktstudies aan de Tilburg University, stelt tegenover EenVandaag dat de salarissen van jongeren de laatste jaren echter flink gedaald zijn.”
Lees het volledige artikel op de website van Mijn Zakengids.
Bron: de Vries, J., Maak optimaal gebruik van de bevlogenheid van jongeren, www.mijnzakengids.nl, 2018.